mandag 28. mars 2016

1914 - The green dress of hate


Så, det meste av undertøyet til 1914 er ferdig. Jeg skulle ha blogget masse om det, men nå hadde jeg et preserende behov for å blogge om kjolen jeg bare har døpt den grønne kjolen av hat.

Detaljer;

  • Stoff; 
    • Bomull 
    • Poly sateng.
    • Chiffon
  • Annet: 
    • 1000 strass diamanter.
    • Stålspiler
    • Alt for mange hekter.

Tidsbruk: 30-40 timer

Om kjolen

Det begynte så godt med en idé til kjole og en god tur på stoffshopping med Kristine.

Jeg har fått en veldig forkjærlighet for silke bomullsateng og slike stoffer. Noe som lommeboken er litt mindre glad i. Så jeg hadde bestemt meg for å gå for syntetiske tekstiler denne gangen. Selv om de blir klamme, er mindre morsomme å sy i og ... og .. og... 


Jeg ble veldig fornøyd med stoffvalgene. Jeg fant en farge som var helt nydelig og flere varianter som passet til hverandre. Vel hjemme oppdaget jeg også at jeg hadde en flott bomullsblonde jeg kunne bruke til.

Jeg lagde en prøve av kjolen og begynte så å klippe ut bitene i selve kjolestoffet. Prøven er en veldig god ide, da du kan se om kjolen sitter sånn du tenkte uten å ha ødelagt stoffet.. Og du får en kjole som passer pent.


Her gikk det litt galt. Det målebåndet lå ugreit til... men har sikkert behov for et målebånd som går fra 93,7 - 100 cm en gang....



Alle bitene ble sydd sammen, både i hovedstoff og foret hvor spilene skulle legges. 

Jeg har fått litt spørsmål om hvorfor det skal være spiler i en kjole når du allerede bruker korsett? Det er en ganske enkel grunn;
Korsettet skal tilpasse kroppen til en spesiell form og spilene i kjolen skal gjøre at stoffet ligger pent og uten folder inntil kroppen din. Pleide en stund å sy uten spiler, nå er det spiler så og si alltid. Det blir mye penere.

Jeg kjøper spiler metervis i metall og bruker en slipemaskin (Dremel) på kantene for å runde av hjørnene på spilene. I etterkant dekker jeg dem med sportsteip også. Det er veeeldig kjedelig når spilene tyter ut av kjolen din under middagen og du blir en særdeles dårlig samtalepartner når du forsøker i all hemmelighet å dytte dem på plass igjen... Snakker ikke av erfaring her altså..

Skjørtet i kjolen brukte jeg usannsynlig lang tid på. Som regel har jeg brukt kort rimelig kort tid på skjørtene... Men har etterhvert innsett hvor mye bedre de blir om jeg gjør en del ekstra grep. Jeg testet å sy inn en 'placket' bak noe som gjør at lukningen på kjolen blir veldig mye bedre, og du slipper at det som er under vises tydelig. 

 

Skjørtet er helforet med et tynt grønt bomullsstoff. Dette skal jo ikke sees, men gjør at jeg kan legge opp skjørtet uten at stingene synes. Jeg legger in en ekstra 'hem' i skjørtet slik at det blir ekstra holdbart samt at kanten blir pen. Merk de vakre tøflene mine. 



Denne kjolen har ett bittelite slep, så før jeg kunne vende hemmingen til innsiden måtte jeg klippe vekk det meste som var av søm-monn. Ellers hadde det blitt skikkelig klumpete. Måtte vende inn og ut et par ekstra ganger for å få til nok slik at jeg kunne få presset ut slepet så mye jeg ville. 

 


















Her er skjøret helt ferdig. Kanten rundt hemmen er håndsydd og tok laaang tid. 



Skjørtet og kjolen ble sydd sammen. Det begynte å ligne på noe, men jeg ble ikke fornøyd med halsåpningen på kjolen. 


















Saksen kom frem. Og nå lignet det på en aftenkjole som man nesten kunne bruke idag. Men det var jo ikke det jeg ville lage..
På denne kjolen testet jeg også et midjebånd "waistband". Det har egentlig vært brukt på så og si alle eldre kjoler jeg har studert i detalj. Det gjør at kjolen holder seg der den skal på kroppen din, den glir ikke opp eller ned. Rødt var kanskje ikke heelt fargen, men det var det jeg hadde av den typen bånd, så da ble det det. La oss kalle det for en designdetalj. Båndet skal ikke sees uansett.



Her ble jeg skikkelig gretten. Jeg klarte ikke å finne ut hvordan jeg skulle pynte den. Det meste jeg har sydd har vært 1800 tallets klær. Det er en helt annen måte å dekorere på, og å lage disse kjolene. Her skal det være drapert og flytende. 


Intermission. Det tok lang tid før kjolen kom frem igjen, mens jeg gikk å irriterte meg over faenskapet. Jeg brukte uhorvelige mengder tid foran pcen for å lese om hvordan kjolene skulle bygges opp, hvor detaljene skulle være, hvordan den skulle sitte ov osv

Ved hjelp av gubben og Trine fikk jeg ideer til hvordan denne kunne pyntes og jeg og min tapre symaskin steg til verket.

Det ble et slep som festes med hekter til øverst på ryggen, som går frem og bakover igjen til ett slep. Jeg har sett dette blitt gjort en del ganger rundt 1914 og det ble en litt fiffig løsning. Nå må jeg bare finne på om jeg skal gjøre noe lurt på ermene.

Det gikk med en heftig mange meter blonde til denne kjolen. Det var da jeg kom på at jeg kan jo feste bling på blonden også.. Det hadde sikkert vært fint å ha bling på hver andre cm..

Så om noen lurer hvor jeg er for tiden, så ser jeg på rare dokumentarer og fester bling på blonde... 








Det er mulig jeg ikke hater den så mye allikevel nå lenger..



4 kommentarer:

  1. Kjolen er fantastisk! Og tøflene også ;)

    SvarSlett
  2. Kjolen er nydelig! :) Hvordan fungerer waist bandet? Og hva slags spiler (materiale, tykkelse?) bruker du i kjoler?

    SvarSlett
    Svar
    1. Waistbandet fungerer ved at det drar kjolen inntil kroppen, det gjør også at den holder seg på et sted. Jeg er ganske frelst må jeg si.

      Jeg har brukt litt forskjellige spiler. Noen ganger bruker jeg elektrikerstrips som jeg klipper til, andre ganger metall. 7 mm pleier være bra.

      Beklager sent svar!

      Slett