onsdag 2. mars 2016

1914 Korsett (del 1)

Jeg føler meg flink. Jeg har sydd et ferdig korsett og har tatt bilder så og si hele veien!

Også har jeg fått en ny dille; Korsettsying. Det er så mange detaljer og tar så mye tid, men det er kjempespennende. For ikke snakket om at det er utrolig fascinerende å se hvordan kvinner (og menn) har forsøkt endre formen på kroppen sin gjennom tidene. Jeg har planer for ihvertfall to korsetter til i nær fremtid.

Om dette korsettet:
Stoffer: Bomull og silke
Stålspiler, lukning og maljer
Tidsbruk: mellom 30-40 timer

Dette korsettet skal brukes som undertøy for en adelskvinne fra 1914 og skal brukes på laiv. Det er egentlig litt langt, da det skulle sluttet under brystene ca denne tiden (så vidt jeg har funnet ut), men da jeg har ganske prominent byste som det så pent heter, må jeg ha en form for støtte. Jeg blir en mindre hyggelig person uten.

Jeg har her laget en prøve av korsettet. Det lange grønne er en glidelås og det bak er snørepanel fra et gammelt korsett. Det gjør at jeg fort får muligheten til å se hvordan korsettet sitter på meg.

Det viktige å se er hvordan stoffet legger seg, lager det noen folder noe sted? Er det for løst et sted og for trangt et annet sted? Hvordan kjennes det ut mot kroppen? Er det nok plass til puppene? Holdes de sånn noenlunde på riktig sted?





Ofte må jeg lage mange prøvemodeller, tre-fire stk før alt sitter som det skal er ikke uvanlig. De er viktige og jeg har lært at de kan spare meg for uendelig mye frustrasjon i det lange løp.


Her ligger alle mønsterbitene pent utover stoffet. Det er kanskje ikke så tydelig her, men det er viktig å merke alle bitene med hvilken bit det er og trådretningen. Noe annet som er viktig er å tegne opp alle markeringer som er på mønsteret, så du vet at du syr riktige biter sammen. Det skikkelig irriterende å sprette opp, spesielt om du syr i stoffer som silke, som lager stygge hull i stoffet.


Her ser du også grunnen til at du skal merke bitene tydelig, det er så vanvittig mange biter i ett korsett. Dette korsettet har "bare" penstoff og bomullskanvas, men det er likevel 24 deler. Og som du sikkert ser av bildene er bitene ganske så like hverandre også.

Her kom det noen øyeblikk hvor jeg var så oppslukt i syingen at jeg glemte å ta bilder. Men her er i hvertfall bitene sydd sammen i to fullstendige halvdeler.  Neste syprosjekt skal jeg være enda nøyere..
Sømmene er presset for hver søm (også noe jeg vurderer å skrive om)



Under har jeg sydd fast spilekanaler. Det er en slags tube av stoff som du trer spilene i. Veldig fin når prosjektet skal være uforet. Det neste korsettet jeg lager har jeg store planer om å ha disse kanalene på utsiden av stoffet som dekor.



Her er 'busken' lagt over bare for å se hvordan det blir så langt..



Det ble så langt innlegget ble denne gangen, for nå skal jeg gå å sy!
Neste gang skal jeg kanskje skrive mer om hvordan jeg gjorde frontlukning og snøring. Muligens også litt om flossing (brodering på korsett)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar