lørdag 5. mars 2016

1914 korsett (del 2)




Det er hyggelig med såpass positive tilbakemeldinger som jeg får på mitt spede bloggforsøk. Så jeg skal forsøke å fortsette. Det gir meg også dokumentasjonen på hva jeg gjorde rett og hva jeg gjorde galt til neste gang jeg skulle finne på å blogge.

1914 Korsett del 2
Jeg klippet ut foret for front og bakstykket og merket de med symbolene de skulle ha. Foret som skulle foran klippet jeg inntil rennekanten på stoffet, det førte til at jeg ikke trengte å brette inn stoffet i det hele tatt, slik at det ble minst mulig klumping senere.
Det er ekstreme mengder med snørehull i dette korsettet.

Jeg la foret til det ene frontstykke oppe fremsiden av det andre stoffet (rette mot rette) og oppå dette la jeg fremlukningen (den med hektene på) Så tegnet jeg inntil jeg inntil den. Med unntak av der hvor løkkene stakk frem. Når jeg tok vekk lukningen så ser det slik ut på venstre side her;

Husk hva som var opp eller ned på "busken" (det er mange hvor det blir flere lukninger på bunn enn det er på toppen. Så pass på at du får den riktig vei. Så var det bare å snu på strekene. Jeg snudde foret til innsiden og presset.

Da var det mulig å trykke busken inn i hullene slik at de stakk ut. Med en glidelåsfot sydde jeg en søm helt inntil "busken" slik at den ble låst fast. Det var første del.

På andre delen var det å sy fast foret med en gang, men ikke brette det til innsiden enda. Jeg la den andre halvdelen som er ferdig oppå denne og merket hvor det var "pinnene" i busken skulle stikke ut. Jeg merket dette med et veldig forsiktig merke. Så var det å bruke sylen for å lage et hull til hver av pinnene.

Det er viktig her at du ikke skal klippe noe hull, men bare flytte tråden fra hverandre ved hjelp av sylen. Klipper du, så er du garantert at stoffet rakner på en eller annen måte. Her var det å ta tiden til hjelp og presse en og en igjennom. Jeg tok sylen fra silkesiden og inn, slik at det blir penest mulig når pinnene blir stukket frem. Jeg vet ikke hvor mye det har egentlig å si, men synes det blir penest slik. Når alle var stukket gjennom var det mulig å brette foret til innsiden som på den andre siden og sy en søm helt inntil med glidelåsfot, slik at den satt helt fast.


Se! Det lukker seg!

Det neste var å sy fast foret på bakstykkene. Det så ut som under her. Her var det ikke klippet inntil rennekanten på stoffet, så det måtte presses inn ene siden. Sydde fast foret rette mot rette og brettet. Sydde inn kanalene som du ser er tegnet opp på stoffet.

    

Jeg burde sikkert tatt litt bilder av mer, men tror jeg var inne i den såkalte kreative flyten og glemte det som var av steg for steg bilder. 

Jeg laget hull til maljer omtrent på samme måten som jeg gjorde til pinnene foran på korsettet. En av gangen, før jeg klemte dem fast med en tang. Det anbefales å bruke maljer som er i to deler, ikke de i en del, som bare sprekker opp og klemmer seg fast stoffet. Sistnevnte kommer til å slite i stykker stoffet når du snører. 

Det siste som var igjen etter dette var å klippe på skrå (på biasen) opp mengder av striper stoff i striper for å lage skråbånd. Stoffet må klippes på skrå slik at det faktisk bøyer seg når jeg syr det fast. (enda en ting jeg skal skrive om senere)

Jeg sydde sammen stripene som du ser på bildet under før jeg brukte skråbåndsbretteren sammen med strykejernet for å få brettene som jeg ønsket. Jeg vurderte å ta bilde med strykejernet på, men fant ut at jeg kom til å kløne det til å lage brennemerker på meg eller silken i forsøket. Det siste bildet viser det fine skråbåndet.
   

Neste ledd var å brette ut skråbåndet og sy det fast i råkantene av stoffet. Så var det å brette til innsiden for å håndsy det der. Her går det også an å sy med maskin, men jeg synes det blir veldig mye penere om man slipper den sømmen på utsiden.


      



Etter dette var det faktisk bare å snøre i korsettet og teste hvordan det ble. Eller bare er kanskje en understatement. Det var ekstremt mange snørehull.. 
      





Jeg er fornøyd med fasongen korsettet gir meg, men det var vanskelig å snøre dette alene. Og egentlig ikke så mye lettere for gubben som ikke har snørt mange korsettene før heller. På korsetter fra tidligere epoker er det mye lettere å gjøre det på egenhånd, i hvertfall med litt trening og lure triks. Uansett, dette var vanskelig! Den brettet som er på første bilde forsvinner om man drar korsettet ned ett hakk, jeg så ikke det før etter at jeg hadde kommet meg ut av korsettet.

Det jeg ikke er så fornøyd med er at jeg synes det ble litt for stor åpning bak til snøring. Den er jevn, så det betyr at det passer til formene, men jeg liker å få det litt bedre lukket. For å behjelpe dette litt sydde jeg inn ett ekstra panel bak, som gjør det litt mer komfortabelt, det var umulig å få panelet rett på kroppen alene.

Jeg tenkte ikke hvor mye korsettet blir mindre av å sy inn spilene.
Jeg skal også bruke maljene i to biter.

Det kommer flere bilder på et senere tidspunkt. Der er tilogmed panelet rett. Det kommer når jeg får skrevet om det som skal være under. På bildene som er over har jeg brukt en chemise fra 1860. Det skal jo være 1917 combinations (Edwardiansk onepiece.. sexy-time..)

Nå kan du gjette hva som er neste blogginnlegg.

(Om det ikke blir om hvor møkk jeg synes det er å ta bilder av meg eller å få bilder tatt av meg. For det er ganske møkk)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar