tirsdag 19. juli 2016

En liten samleoppdatering...

Joda, blogge skulle jeg. Etter hvert eneste syprosjekt. Så for å følge mine prinsipper hardt har jeg siden sist sydd...

- To kjoler 1910-ish
- Et skjørt 1910
- Undertøy 1910
- 3 fantasykjoler
- Ett 1700-talls korsett
- En 1780 kjole
- 1700 talls lommer
- 1700 talls underskjørt.
- Fem broderte ryggstykker
- En brodert fane
- 4 broderte julestjerner
- 24 broderte servietter laget fra skratch i bomull

Og;
- Skaffet meg vev og lært meg begrep som renning, hovling, vevskje og lignende.
- Forsøkt meg på tamburering med og uten perler. Fantastisk gøy faktisk.
- Digitalisering av broderier
- Silkebåndsbroderi
- Begynt å lære mønstertegning.

Jeg har også fått verdens skjønneste kattunger i hus. De hater dog at jeg går inn på syrommet, for der får jo ikke de være...

Så jeg ser jo at jeg har vært flink å oppdatere. Applaus til meg.

Men jeg skal forsøke å legge ut litt bilder der jeg har vært så flink å ta de...

Undertøy 1910

Jeg forsøkte meg på en slags combinations, altså underkjole og mammelukker i ett. Dette var et mønster fra Wearing History.

Denne tok vel en 3 timer.
Sydd i mykt bomullsstoff (fra Stoff og stil)
Kantet med 100 % bomullsblonde som også skulle være myk.

 Her er bildet av den smått underlige biten som skal bli bakstykke. Legg spesielt merke til den litt sexy bleieklaffen nederst. Jeg mistenkte at denne kom til å bli særs ubehagelig å gå med og at jeg i rage kom til å rive av hele nedre delen. Men der tok jeg feil. Denne var så komfortabel å gå med!

Under følger et par bilder av ryggsømmen og hvordan denne ble avsluttet. Sy sømmen, presse, dytte sømmen under seg selv og sy. Så det samme på nederste biten. Dytte inn og sy. Det blir en holdbar og god søm, som også ser ganske så bra ut både på innsiden og utsiden. 


Så var det påsying av blonder. 
Sy råkant med råkant og presse så på innsiden, sy en søm langs kanten slik at du omslutter råkanten av stoffet med blonden. Enkel og rask finish. 


Forsterkning av bleieflappen (som jeg liker å kalle den. Tegne et mønster bit av flappen (altså bare kopiere flappen over på stoff. Klippe ut, sy øverstekanten inn. og sy dette sammen rettside mot rettside. Klippe i sømmonnen (ellers blir det klumpete og rart) og vrenge.  

Så kom de litt skumle knappehullene. Som regel har jeg pleid å gjøre de på maskin. Men denne gangen hadde jeg bestemt meg for å teste det ut for hånd. Jeg brukte vel en tre timer på å trene på knappehullene og til slutt ble jeg ganske fornøyd... og de ble tilogmed holdbare.

En stor fordel merket jeg, var å vokse tråden med bivoks. Det gjorde alt veldig mye lettere å arbeide med. Etter at tråden var vokset varmet jeg den forsiktig opp med strykejern, så voksen trakk inn i fibrene. Anbefales!

  

Knappene jeg fant var nesten like noen knapper jeg fant avbildet på en brosjyre fra tidlig 1900.
Jeg sydde disse på mens det lå en nål over tråden. Dette gjør at du får knappen litt opp fra stoffet og kan så få til en sterk tråd ved å sy sting under knappen til slutt. Disse har holdt seg lenge på.

Så kom den litt dårlige blogger tendensen igjen. Sluttbildet.. Jeg skal få tatt et, men akkurat nå så er denne utlånt til en som trengte til en laiv. 

Den blå kjolen

 
Copyright John-Paul Bichard


Inspirasjonen kan du se her: https://no.pinterest.com/pin/366410119663887629/

Her hadde jeg en smule dårlig tid. Men veldig fornøyd med resultatet!

Maskinbrodering

Jeg har en maskin som kan brodere. Det er fantastisk artig. Men det er også så mye å lære for å få bra resultater. Så langt har jeg fiklet med dette on and off i en 5-6 år og nå begynner jeg å kunne gjøre det jeg vil. Det handler om riktig instillinger på maskin, om tråder, om stabilisering og tidvis også om digitalisering på PC før overføring til symaskinen. 

 Maskinbrodert stjerne:


Limt og sammensatt.
Tok ca 50 minutter pr side å brodere. 

Ryggstykker og faner:


Disse tok ca 45 min pr stk. Jeg lagde også en dobbelt så stor utgave. Rammene som man bruker for å stabilisere stoffet har en maksstørrelse, så da måtte jeg flytte rammen og passe på at nålen startet i akkurat riktig punkt, at trådretningen var helt jevn og samtidig at stoffet var stramt nok. Det tok en del kløing i hodet før jeg fikk det til... Men nå kan jeg faktisk klare å brodere bilder på 3x3 m (men er ikke helt sikker på om jeg vil....)

Maskinbroderte lommer;

Jeg var på en liten laiv (levende rollespill, se laiv.org og laiv.org på Facebook) satt til ca 1770 for litt siden og der fikk jeg dilla på den tidsperioden. Det er en helt ny verden og helt nye måter å sy på mot viktoriatiden som jeg i hovedsak har sydd til nå. Spesielt ble jeg forelsket i lommene som bindes over snørelivet og underskjørtet. Det er åpninger i skjørtet slik at man kan nå lommene. Siden jeg skulle spille fattig ble lommene laget av enkleste sort. Men jeg fikk veldig interessen for de broderte.

Nå arbeider jeg med digitalsiering av en slik lomme;


Jeg tror det blir fint. Snart er første broderiforsøk. Bare jeg får alle stingene til å ligge den veien jeg vil og grenene til å se bra ut! Dette har jeg store planer om å poste en egen post om. Både broderingen og syingen.








Til slutt


Og så skal jeg nevne en liten bit, som jeg synes er litt skummelt, men den som intet våger osv...
Jeg har nå et lite firma som tar maskinbroderingsoppdrag, produserer nupereller til bunader og syr kostymer og historiske drakter. Der er jeg også i gang med Oslobunaden... Om du vil, søk opp Lea & Søm på Facebook.

Dette ble en lang post. Jeg skal bli flinkere. Minst en gang i mnd. Dokumentasjonen er så viktig og jeg angrer jo alltid når jeg ikke har noe bilder av det jeg har sydd.. Spesielt når jeg 6 år senere skal sy noe av samme sort og vet jeg har gjort det før.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar